تبلیغات
برق قدرت - سیم پیچی موتورهای دالاندر (دو دور سه فاز )
 
برق قدرت
کلیه حقوق متعلق به وبلاگ برق - فیزیک می باشد و کپی برداری از مطالب در وبلاگ ها و وب سایت های دیگر فقط با ذکر منبع مجاز می باشد .
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : حامد ص
نویسندگان
نظرسنجی
نظرتون راجع به مطالب وبلاگ چیست؟ کجاااااا کجاااا نمیری یه وقت ؟! نظر بده ببینم







در صنعت برق جهت تغییر سرعت، روشهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. در زیر به چند روش از آنها اشاره می شود :

1- تغییر سرعت به روش تغییر ولتاژ

2- تغییر سرعت به روش تغییر فركانس

3- تغییر سرعت به روش تغییر مقاومت رتور

4- تغییر سرعت به روش تغییر قطب با سیم پیچ های جداگانه

5- تغییر سرعت به روش تغییر قطب با یك سیم پیچ ( موتور دو سرعته كه به دالاندر مشهور است)

بین f و دور سنكرون ns و تعداد جفت قطبهای ماشین P رابطه زیر برقرار است :

 

 

دور موتورهای آسنكرون ثابت است مگر اینكه f یا P را تغییر دهیم :

 

 

یكی از ساده ترین روشهای تغییر سرعت موتورهای الكتریكی، تغییر قطب سیم بندی آن است كه به دو روش كلی و متداول انجام می گیرد:

الف) استفاده از چند سیم پیچ جداگانه در یك استاتور.

ب) استفاده از یك سیم پیچ دالاندر برای ایجاد دو سرعت.

در روش اول از چند سیم پیچ با قطبهای مختلف در محیط استاتور استفاده می شود. این روش در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد كه ضمن احتیاج داشتن به قدرت ها و سرعت های مختلف برای موتور، نسبت مشخصی بین سرعتها وجود نداشته باشد.

ولی روش دوم كه ما در این فصل به این موضوع می پردازیم روش دالاندر می باشد در این روش از یك سیم پیچ برای دو سرعت با نسبت 3/1 استفاده می شود؛ مانند موتورهای 2 و 4 قطبی، یا موتورهای 4 و 8 قطبی كه در فركانس 50 هرتز به ترتیب دارای سرعتهای سنكرون 3000 و 1500 دور در دقیقه، 1500 و 750 دور در دقیقه است. در تخته كلم موتورهای چند سرعته طبق استاندارد از حروف اصلی ( U , V , W  ) در استاندارد قدیم و ( U1 , V1 , W1 ) در استاندارد جدید و ( x , y , z  ) در استاندارد قدیم و( U2 , V2 , W2 ) در استاندارد جدید با اندیس a و b  برای ابتدا و انتهای كلافهای سیم پیچی داخل موتور مانند شكل زیر استفاده می شود. بدین ترتیب كه سرعت اول را با اندیس  a و سرعت دوم را با اندیس b مشخص می كنند ( اندیس a برای كمترین سرعت و اندیس b برای بیشترین سرعت می باشد ).

 

 

همانطور كه در شكل بالا دیده می شود در جعبه ترمینال جای Wb با Vb را باید عوض كرد تا در هنگام تغییر سرعت از كند به تند جهت گردش موتور عوض نشود.

اگر سرسیم U را به z اتصال دهیم Ua به دست می آید و به همین ترتیب اگر V را به x و W را به y اتصال دهیم به ترتیب سرهای Va و Wa به دست می آید.

در هنگام تغییر سیم پیچی، می توان موتور را برای تعداد قطب بیشتر سیم پیچی كرد، اما این كار برای قطب كمتر ممكن نیست مثلاً موتور یك سرعته 4 قطب را می توان برای 4 قطب و 8 قطب پیچید، اما نمی توان برای 2 قطب سیم پیچی كرد.

برای قطب بیشتر یا دور كمتر تهویه موتور خوب كار نمی كند و موتور خوب خنك نشده و 45 درصد افت قدرت نسبت به قطب كمتر داریم.

سیم پیچ های موتور دالاندر در حالت سرعت كمتر و فرمول كار آن :

اگر سه فاز ورودی را به رئوس موتور دالاندر یعنی ( Ua , Va , Wa ) اتصال دهیم و كمرها( Ub , Vb , Wb )  آزاد باشند موتور با سرعت كمتر كار می كند زیرا اتصال سیم پیچ ها سری بوده  در نتیجه تعداد قطبها كمتر بوده و به هر سیم پیچ 190 ولت می رسد.

 در شکل زیر این حالت را به همراه فرمول کار در سرعت کمتر نشان می دهد :

 

 

 

سیم پیچ های موتور دالاندر در حالت سرعت بیشتر و فرمول كار آن :

اگر سه فاز ورودی را به كمرهای ( Ub , Vb , Wb )  موتور دالاندر اتصال دهیم و رئوس (  Ua , Va , Wa  )  را اتصال كوتاه كنیم در نتیجه سیم پیچ ها به صورت دوبه دو با هم موازی شده و به هر سیم پیچ 220 ولت می رسد و مسیرهای موازی قطب كمتری را تولید كرده و سرعت موتور بیشتر است و این اتصال به ستاره دوبل نیز معروف است و  فرمول كار آن برابر است با :

 

 

فرمول كار در سرعت بیشتر :

 

 

 

 

در سربندی باید گروه كلافها را شماره گذاری كنیم و آنها را به صورت زوج و فرد سربندی كنیم. مثلاً فرض كنیم استاتوری 6 گروه كلاف داشته باشد در این صورت اتصال كلافها به صورت زیر خواهد بود :

سر ورودی كلاف اول را با 1 و سر خروجی آن را با ,1 نمایش می دهیم و بقیه كلافها نیز به همین ترتیب و همچنین تعداد گروه كلافها را به صورت زیر شماره گذاری می كنیم كه با این كار معلوم می شود كه كدام گروه كلافها مربوط به كدام فاز است مثلاً دراینجا گروه كلافهای 1 و 4 مربوط به فاز R هستند.

 

 

در شكل بالا اگر Z به Ua یا U و x به Va یا V و y به Wa یا W وصل شود و سه فاز R را به S , Ua را به  و T را به Wa وصل كنیم و سه سر ( Ub , Vb , Wb  ) آزاد باشند اتصال كلافها به صورت مثلث خواهد بود( اتصال سری برای قطب بیشتر و دور كمتر) و جهت جریانها به صورت زیر خواهد بود :

 

 

حال اگر ( Ua , Va , Wa  )  را به هم اتصال دهیم و سه فاز را به ( Ub , Vb , Wb  ) متصا كنیم، اتصال كلافها به صورت ستاره دوبل خواهد بود ( اتصال موازی برای قطب كمتر و دور بیشتر) و جهت جریان تغییر كرده و به صورت زیر می باشد :

 

 

 كاهش تلفات راه اندازی، پایین بودن درجه حرارت كار و در نتیجه افزایش راندمان از مزایای موتورهای با سیم بندی دالاندر می باشند.

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 18 شهریور 1396 04:48 ب.ظ
I like looking through an article that can make men and women think.
Also, thanks for allowing for me to comment!
سه شنبه 6 تیر 1396 08:59 ب.ظ
Loving the information on this website, you have done great job on the posts.
سه شنبه 2 خرداد 1396 05:06 ق.ظ
An outstanding share! I've just forwarded this onto
a co-worker who had been doing a little research on this.
And he in fact bought me lunch due to the fact that I stumbled upon it for him...
lol. So let me reword this.... Thanks for the meal!!

But yeah, thanks for spending some time to talk about this matter here on your website.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :